احادیث رسول اکرم(ص)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




حدیث 202 :

حضرت رسول(ص):محفوظات طفل نورس مانند نقشی است که بر سنگ رقم زنند،و محفوظات مرد بزرگ مانند نوشته بر آب است.

حفظ الغلام الصغیر کالنقش فی الحجر وحفظ الرجل بعد ما یکبر کالکتابعلی الماء.

کنز العمال،ج 1،ص 604،ح 2759

حدیث 203 :

حضرت رسول(ص): بهشت با ناملایمات قرین است،و جهنم با خواستنیها همراه است.

حفت الجنة بالمکاره وحفت النار بالشهوات.

صحیح مسلم،کتاب الجنه،ح 5049

حدیث 204 :

حضرت رسول(ص):هر که از آبروی برادر خویش دفاع کند،خدا روز قیامت آتش را از چهره وی بازمیدارد.

من رد عن عرض اخیه،رد الله عن وجهه النار یوم القیامة.

سنن ترمذی،کتاب البر و الصله،ح 1854

حدیث 205 :

حضرت رسول(ص): سپاس بر نعمت مایه امنیت از زوال آن است.

الحمد علی النعمة امان لزوالها.

کنز العمال،ج 3،ص 255،ح 6421


حدیث 206 :

حضرت رسول(ص): کار را به تدبیر بنگر،اگر در سرانجام آن خیری هست قدم بگذار،و اگر از عاقبت آن بیم داری دست نگهدار.

خذ الامر بالتدبیر فان رأیت فی عاقبته خیرا فأمضه وان خفت غیا فأمسک.

کنز العمال، ج 3 ،ص 380،ح 7045

حدیث 207 :

حضرت رسول(ص): دو خصلت است که نیکتر از آن نیست:ایمان به خدا و سود رساندن به بندگان خدا.

خصلتان لیس فوقهما من البر شیء ،الایمان بالله والنفع لعباد الله.

نهج الفصاحة،ص 303،ح 1446

حدیث 208 :

حضرت رسول(ص):هر که به نیکی راهبر شود،پاداش نکوکار دارد.

من دل علی خیر،فله مثل اجر فاعله.

صحیح مسلم،کتاب الاماره،ح 3509

حدیث 209 :

حضرت رسول(ص): بهترین شما آن کس است که دیدار او خدا را به یاد شما آرد،و سخنانش دانش شما را بیفزاید،و رفتارش شما را به آخرت راغب سازد.

خیارکم من ذکرکم بالله رؤیته وزاد علمکم منطقه و رغبکم فی الاخرة عمله.

کنز العمال،ج 1،ص 419،ح 1787

حدیث 210 :

حضرت رسول(ص):بهترین ذکرها آن است که مخفی باشد، و بهترین روزیها آن است که کافی باشد.

خیر الذکر الخفی، وخیر الرزق ما یکفی.

مسند احمد، مسند العشره،ح 1397

حدیث 211 :

حضرت رسول(ص):بهترین مهرها آن است که سبکتر باشد.

خیر الصداق ایسره.

کنز العمال،ج 16،ص 320،ح 44707

حدیث 212 :

حضرت رسول(ص): بهترین کسبها کسبی است که کارگر با دست کند،اگر با دقت انجام گیرد.

خیر الکسب کسب ید العامل اذا نصح.

مسند احمد، باقی مسند المکثرین،ح 8060

حدیث 213 :

حضرت رسول(ص): بهترین مردم کسی است که برای مردم سودمندتر باشد.

خیر الناس انفعهم للناس.

کنز العمال،ج 1،ص 142،ح 679

حدیث 214 :

حضرت رسول(ص):مشورت حصار ندامت است و ایمنی از ملامت.

المشاورة حصن من الندامة وامن من الملامة.

نهج الفصاحه،ص 627،ح 3095

حدیث 215 :

حضرت رسول(ص):بهترین ازدواجها آن است که آسانتر انجام گیرد.

خیر النکاح ایسره.

سنن ابی داود،کتاب النکاح،ح 1808

حدیث 216 :

حضرت رسول(ص):بهترین برادران شما آن است که عیوبتان را به شما آشکارا بگوید.

خیر اخوانکم من اهدی الیکم عیوبکم.

نهج الفصاحه،ص 316،ح 1509

حدیث 217 :

حضرت رسول(ص): بهترین جوانان شما آن است که رفتار پیران پیش گیرد،و بدترین پیران شما آن است که روش جوانان داشته باشد.

خیر شبابکم من تشبه بکهولکم،وشر کهولکم من تشبه بشبابکم.

کنز العمال،ج 15،ص 776،ح 43058

حدیث 218 :

حضرت رسول(ص):بهترین شما کسی است که برای زنان و دختران خود بهتر باشد.

خیرکم خیرکم لنسائه ولبناته.

کنز العمال، ج 16 ،ص 371 ،ح 44944

حدیث 219 :

حضرت رسول(ص): بهترین شما کسی است که قرآن را تعلیم گیرد و تعلیم دهد.

خیرکم من تعلم القرآن وعلمه.

صحیح بخاری،کتاب فضائل القرآن،ح 4639

حدیث 220 :

حضرت رسول(ص): دنیا به پایان نمیرسد تا اینکه مردی از خاندانم که همنام من است بر اعراب(و بر کل جهان) حکومت خواهد کرد.

لا تذهب الدنیا حتی یملک العرب رجل من أهل بیتی یواطئ اسمه اسمی.

سنن ترمذی،کتاب الفتن،ح 2156

حدیث 221 :

حضرت رسول(ص):خط نیکو وضوح حق را افزون می کند.

الخط الحسن یزید الحق وضحا.

کنز العمال،ج 10،ص 244،ح 29304

حدیث 222 :

حضرت رسول(ص): امانتداری مایه رزق و روزی، و خیانت مایه فقر است.

الامانة تجر الرزق والخیانة تجر الفقر.

کنز العمال،ج 3،ص 61،ح 5499

حدیث 223 :

حضرت رسول(ص):

یک درهم ربا که انسان دانسته گیرد،در نظر خدا بدتر از سی و شش زناست.

درهم ربا یأکله الرجل - وهو یعلم - اشد من ستة وثلاثین زنیة.

مسند احمد ،مسند الانصار،ح 20951

حدیث 224 :

حضرت رسول(ص):

دعای ستمدیده پذیرفته است اگر چه بدکار باشد،بدکاری از مربوط به خودش است.

دعوة المظلوم مستجابة وان کان فاجرا،ففجوره علی نفسه.

مسند احمد،باقی مسند المکثرین،ح 8440

حدیث 225 :

حضرت رسول(ص):دیناری در راه خدا خرج کردهای،و دیناری برای آزاد کردن بندهای دادهای،و دیناری به بینوایی صدقه کردهای،و دیناری خرج کسان خود کردهای،بهتر از همه دیناری است که خرج کسان خود کردهای.

دینار انفقته فی سبیل الله،و دینار انفقته فی رقبة،و دینار تصدقت به علیمسکین،و دینار انفقته علی اهلک،اعظمها اجرا الذی انفقته علی اهلک.

صحیح مسلم،کتاب زکات،ح 1661

حدیث 226 :

حضرت رسول(ص):قرض دین و بزرگی را بکاهد.

الدین ینقص من الدین والحسب.

کنز العمال،ج 6،ص 231،ح 15480

حدیث 227 :

حضرت رسول(ص): زن خوب روی نازا را واگذارید و سیاهی که فرزند بسیار آرد برگزینید.

ذروا الحسناء العقیم وعلیکم بالسوداء الولود.

کنز العمال،ج 16،ص 293 ،ح 44546

حدیث 228 :

حضرت رسول(ص):خدا رحمت کند کسی را که کسب حلال کند و به اعتدال خرج کند و مازاد آن را برای روز تنگدستی و حاجت از پیش فرستد.

رحم الله امرأ اکتسب طیبا وانفق قصدا وقدم فضلا لیوم فقره وحاجته.

کنز العمال،ج 4 ،ص 6 ،ح 9207

حدیث 229 :

حضرت رسول(ص): خدا رحمت کند آن کس را که زبان خود را حفظ کند و روزگار خود را بشناسد و روش او راست باشد.

رحم الله من حفظ لسانه وعرف زمانه واستقامت طریقته.

کنز العمال،ج 3،ص 352،ح 6894

حدیث 230 :

حضرت رسول (ص):

خشنودی خدا در خشنودی پدر و مادر است،و ناخشنودی وی در ناخشنودی آنهاست.

رضا الرب فی رضا الوالدین وسخطه فی سخطهما.

نهج الفصاحه،ص 349،ح 1665

حدیث 231 :

حضرت رسول(ص):چه نیکو شفیعی است قرآن در روزقیامت،برای کسی که قرآن خوانده باشد.

نعم الشفیع القرآن لصاحبه یوم القیامة.

کنز العمال،ج 1،ص 540،ح 2422

حدیث 232 :

حضرت رسول (ص): دو رکعت نماز شخص زن دار بهتر از هفتاد رکعت نماز عزب است.

رکعتان من المتزوج افضل من سبعین رکعة من الاعزب.

کنز العمال،ج 16،ص 277،ح 44445

حدیث 233 :

حضرت رسول(ص): دو رکعت نماز دانشمند بهتر از هفتاد رکعت نماز غیر دانشمند است.

رکعتان من عالم افضل من سبعین رکعة من غیر عالم.

کنز العمال،ج 10،ص 154،ح 28787

حدیث 234 :

حضرت رسول(ص):مسلمانان برادرانند،هیچکس بر دیگری جز به پرهیزکاری برتری ندارد.

المسلمون اخوة،لا فضل لاحد علی احد الا بالتقوی.

کنز العمال،ج 1،ص 149،ح 743

حدیث 235 :

حضرت رسول (ص): ربا اگر چه بسیار باشد،سرانجام آن به کمی است.

الربا وان کثر فان عاقبته تصیر الی قل.

مسند احمد ،مسند المکثرین،ح 3567

حدیث 236 :

حضرت رسول (ص):مؤمن نزد خدا از بعض فرشتگان او عزیزتر است.

المؤمن اکرم علی الله عز وجل من بعض ملائکته.

سنن ابن ماجه،کتاب الفتن،ح 3937

حدیث 237 :

حضرت رسول(ص): لغزش دانشمند به زودی مشهور شود،و لغزش نادان را جهل مستور دارد.

زلة العالم مضروب بها الطبل وزلة الجاهل یخفیها الجهل.
نهج الفصاحه،ص 357،ح 1703

حدیث 238 :

حضرت رسول(ص):به زیارت قبرها روید،که آخرت را به یاد شما میآورد.

زوروا القبور،فانها تذکرکم الاخرة.

سنن ابن ماجه،کتاب ما جاء فی الجنائز ،ح 1558

حدیث 239 :

حضرت رسول(ص): زنا مایه فقر است.

الزنا یورث الفقر.

کنز العمال،ج 5،ص 313،ح 12989

حدیث 240 :

حضرت رسول(ص):خدا را از فضل او طلب کنید،که خدا دوست دارد که از او بخواهند.

سلوا الله من فضله،فان الله عز وجل یحب ان یسأل.

سنن ترمذی،کتاب الدعوات،ح 3494




:: موضوعات مرتبط: حدیث , ,
:: بازدید از این مطلب : 819
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : دو شنبه 20 شهريور 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com